June 26, 2010

Clubbing: Part 1


“Apa pendapat kau, bila orang pergi clubbing tapi dia tak minum? Cuma have fun je.”

Satu petang yang indah seorang sahabat bertanyakan soalan cepu emas tu kat aku. Sebenarnya tu dah kali kedua dia tanya soalan yang sama. Dan buat kali kedua gak aku teragak2 nak jawab. Bukan apa, aku cuba mencari jawapan yang terbaik. So, kat sini aku muntahkan pendapat aku yang tak seberapa ni.

Pertama, perlukah menjejakkan kaki ke tempat2 maksiat seperti itu? Menjejakkan kaki ke situ je dah dicatat dosa oleh malaikat. Apa pandangan orang bukan ISLAM jika kamu menjejakkan kaki ke tempat maksiat tu? Secara tidak sedar kamu telah meletakkan ISLAM itu di bawah tapak kaki kamu. Kamu menghina agama ISLAM yang luhur. Kamu membuang agama kamu ketika menjejakkan kaki ke kelab malam. Contohnya mudah je. Tak kan kamu memulakan langkah kaki kamu dengan ucapan bismillah ketika masuk ke kelab malam tu? Kamu menutup auratkah? Takkan pergi clubbing pakai tudung? Kamu mengingati ALLAH ke time bersuka ria tu?

Kedua, clubbing itu tempat percampuran antara lelaki dan perempuan. Tentunya pergaulan antara kedua2 jantina tidak terbatas. Bertepuk tampar, bergelak ketawa sampai lupa TUHAN. Persentuhan antara yang bukan mahram juga satu dosa. Jika kamu nampak syaitan2 di sekeliling kamu, aku yakin 100% kamu akan berlari pulang untuk bertaubat.

Ketiga, apa tujuan dan niat kamu ke sana? Have fun je? Untuk ape? Stress blaja? Putus cinta? Family problem? Gaduh ngan member? Dunia ini begitu luas. Tempat maksiat itu gak yang kamu pilih. Bukankah dengan mengingati ALLAH itu hati akan menjadi tenang. Kamu dapat ketenangan ke bila clubbing tu? Ketenangan yang sementara je kan? Selepas tu, stress datang menerjah balik. Masalah yang ada tak selesai. Bila ada masalah, kamu tak mencari ALLAH, tapi kamu mencari tempat syaitan berkumpul. Sedangkan syaitan itu musuh kamu yang nyata.

Keempat, don’t judge a book by its cover? Mungkin akan ada sesetengah orang akan berpendapat macam ni. Tak semestinya orang yang pergi tempat2 macam tu, dia jahat. Bukan semua orang yang pergi masjid tu baik. Okey, let me explain. Apa yang kita buat sebenarnya melambangkan hati kita. Hati adalah raja dalam kerajaan diri. Hati yang bersih akan mendorong kita melakukan kebaikan. Hati yang hitam dan kotor akan mendorong kita ke arah kejahatan dan kemaksiatan. So, bila kamu menjejakkan kaki ke tempat2 maksiat, hati kamu termasuk dalam kategori yang mana? Jawapannya ada pada kamu.

Kesimpulannya, ALLAH bukan hanya memandang hati kamu, tapi DIA juga memandang luaran kamu. Buktinya, ALLAH tengok apa yang kamu pakai kan? Kalau ALLAH tak pandang luaran, kenapa ALLAH suruh kita tutup aurat kan? Kalau tak tutup aurat, dikira berdosa kan? Sebab tu aku tak setuju jika ada yang kata camnie “ala, TUHAN tak pandang luaran la. TUHAN tengok hati kita je. Aku tak pakai tudung pon tapi solat tak pernah miss tau!!!”

Okey, aku menunggu feedback dari semua pembaca dan sahabat aku yang bertanya tu. Siapa2 yang ada pendapat dan pandangan sendiri, boleh kongsi ye.

No comments: