June 2, 2010

bila rasa tak berTUHAN...


Aku tak faham dengan sesetengah orang yang begitu bangga dengan bf/gf masing2. Nak tunjuk2 kat orang kononnye dia tu laku sangat. Tak tahu ke apa yang dia wat tu salah? Jalan berpimpin tangan, bergelak ketawa, bertepuk tampar, dating sana, dating sini mengalahkan orang dah kawen je. Yang lagi aku hairan tu,mak bapak diorg pon wt tak kesah je. Siap bagi green light lagi. Takut sangat anak dara/ teruna dia tak laku. Hai, dah tak percaya dengan jodoh ketentuan TUHAN ke?

“ala,,,kte kena la usaha gak”

“eh, biarlah,,,diorang bukan wat ape2 pon,, ”

“ala..kitorang g jalan2 kat tempat org ramai la”

Aku rasa macam nak bagi penampar je kat orang yang cakap camtu. Kalau rasa nak masuk wad ICU kat hospital tu, jawab la camtu kat aku. Murah sangat harga diri tu kenape? Aku paling benci alasan ketiga tu. Sejak bila pulak ISLAM menghalalkan keluar dating kat tempat2 orang ramai. Kalau dah namanye dating tu, kat mane2 pon tak boleh. Mana hadith @ ayat quran yang cakap boleh? Tunjuk sikit kat aku. Kalau dah tahu diri tu jahil pasal agama, belajar la. Sekarang dunia hujung jari je. Cakap jangan main hentam je. Silap2 boleh tergugat aqidah, tercabut IMAN!!!

Kalau bf/gf call atau bagi mesej, cepat2 je nak jawab. Kalau time ALLAH memanggil untuk solat tu, boleh pulak lambat2. Dah nak hujung2 waktu baru nak solat. Pelik sungguh. Manusia lagi penting daripada ALLAH ke? Siapa yang bagi kita rezeki setiap hari? Siapa bagi kesembuhan bila ditimpa penyakit? Siapa? Siapa? Siapa? Bf/gf ke?

Bila suruh kawen, banyak pulak alasan. Belum cukup duit la, tak sedia la, belum abis belajar la. Macam mana nak cukup duit kalau dah asyik keluar dating je. Bergayut kat phone berjam2. Bila masa pulak ISLAM ajar kalau dah abis study baru leh kawen? Oh, takut banyak komitmen ke? Okey, aku nak tanya sket. Mana lebih baik, banyak komitmen atau banyak dosa? Tak rasa apa2 bila buat dosa tu tandanya hati dah gelap. Bila dah gelap, susah la nak terima kebenaran. Insya Allah bila kita buat sesuatu untuk dapatkan reda ALLAH, ALLAH akan permudahkan urusan kita.

Memang susah nak tinggalkan maksiat dan dosa yang memang dah sebati dalam diri. Tapi bak kata pepatah, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Berubah sedikit demi sedikit. Mula2 memang susah. Hilang kawan, rasa down sangat2 pon ada. Tapi kena sentiasa ingat lah, ALLAH itu ada. Jangan buat diri rasa macam tak berTUHAN pulak.

Hari nie aku emo sket. Tu yang lepas geram kat blog ni. Hope kita semua bole ambik iktibar ape yang aku sampaikan kat atas tu.


No comments: