June 25, 2010

dia yang sering dilupakan~~

Kadang- kala kita diuji. Kadang-kadang kita terasa betul2 teruji. Rasa lemah seluruh badan, rasa dunia seolah2 tak berguna lagi. Rasa benci meluap-luap. Wajah masam mencuka. Tak ada lagi segaris senyuman menghias wajah. Yang ada cuma wajah duka.

Kenapa begitu? Kenapa bila ada masalah, kita rasa semuanya kelam?

Yang kita nampak hanyalah lorong yang gelap. Kita tak nampak jalan penyelesaian. Tapi kita hanya nampak jalan mati di hadapan. Sedangkan kita tak sedar harapan pasti ada di selekoh.

Kadang2 kita pernah lihat ada orang yang masih mampu tersenyum bila dilanda masalah. Masih mampu bergelak ketawa. Hipokritkah mereka? Tentunya tidak.

Mesej yang aku nak sampaikan di sini ringkas je.

Setiap masalah adalah ujian dari ALLAH. Jadi, apa perlunya menangis sampai bengkak2 mata? Apa perlunya meraung bagai orang gila? Apa rasionalnya bunuh diri terjun tasik? Apa faedahnya memencil diri di sudut bilik keseorangan?

Setiap masalah datang dari ALLAH. Maka, kepada DIA lah sebaik2 tempat untuk mengadu dan meminta.

Ya, pastinya perlu usaha untuk selesaikan masalah itu. Menangis sampai kering air mata tak akan mampu mengubah apa2 jika langkah pertama untuk menyelesaikan masalah itu tak dimulakan. So, mulakan langkah sekarang!!!

Kadang2 kita rasa putus asa bila kita rasa seolah2 TUHAN tak bersama kita. Di mana silapnye? Salah TUHAN ke?

Mari muhasabah diri sejenak. Masa kita gembira, pernah kita ucap Alhamdulillah? Bila ingat, sebutlah. Bila tak ingat, apa yang keluar dari mulut kita? “Yes, aku berjaya!! Hepinye” ..Saat kita ditimpa musibah, masalah atau penyakit, baru lah teringat ALLAH. Barulah rasa teringat kat sejadah. Barulah rasa tak nak tinggal solat dan nak solat awal waktu. Baru lah nk selak2 Al-Quran yang dah berhabuk kat almari buku tu.

Sedarkah kita di mana silap kita? ALLAH bukan tak mahu menolong. DIA MAHA PENGASIH seperti yang diajar dalam ISLAM. Ujian-NYA itulah untuk menyedarkan kita yang sering alpa dengan hujan duniawi yang semakin lebat menyiram bumi kehidupan kita.

Kita membuang ALLAH dari kehidupan kita saat kita gembira tapi kita mengambil-NYA kembali saat kita sedih. Patutkah?

Sama2lah kita memperbaiki diri. Masalah bukan satu nokhtah kehidupan. Tapi ia satu permulaan untuk kita menjadi yang lebih baik.



No comments: