June 13, 2010

Bila ada masalah...





Assalamualaikum dan salam ukhwah.

Ada orang cakap muka aku berseri-seri..selalu senyum. Hidup mesti la kena hepi kan. Orang selalu cakap, kalau selalu senyum nanti boleh awet muda.

Sebenarnya aku rasa bahagia. Tu je. Even ada masalah berat pon, aku still cari peluang untuk ketawa atau senyum. Perasaan sedih tu kadang2 kita tak boleh nak layan sangat. Hidup memang akan ada banyak masalah. Semua kena diselesaikan dan kita tak boleh nak lari dari masalah. Semakin jauh kita lari, semakin banyak masalah yang akan timbul.

Ada kawan Facebook aku cakap, kita tak boleh lari dari masalah,,,tapi kita cuma boleh sembunyi daripada masalah. Aku tertanya2 dengan kenyataan dia tu. Kalau sembunyi dari masalah, boleh selesai ke masalah tu?

Minggu ni agak pening. Satu masalah belum selesai, masalah yang lain pulak timbul. Tak pe, semua tu mengajar aku erti kedewasaan. Aku belajar camne nak wat keputusan dalam masa yang singkat. Payah memang payah. Tapi ALLAH takkan uji hamba2-NYA dengan sesuatu yang kita tak mampu. So, maksudnye aku mampu nak hadapi semua dugaan yang berlaku. Fighting!!!

Fikir, analisa dan bertindak!!!

Dulu kalau aku ada masalah, aku akan cepat gelabah. Sekarang dah okey sket. Tak kan la aku nak selama2nya camtu kan. Sekarang aku boleh cool lagi sebab tiap masalah akan ada jalan penyelesaian. Kalau gelabah, satu apa pon tak boleh fikir. Makin serabut kepala.

So, this week sampai minggu depan aku kena uruskan hal keluarga. Macam2 hal terjadi. Tapi aku percaya semua tu ada hikmah yang ALLAH belum nak tunjuk.

Akhir kata, kalau rasa sedih, cari la sesuatu yang boleh wat kita senyum atau ketawa.

Wassalam.

No comments: