March 20, 2011

Nape pakai tudung labuh?





Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Macam2 persepsi orang tehadap mereka2 yang bertudung labuh nih. So, kat sini aku nak kongsi pengalaman sendiri sebab aku pon bertudung labuh (syukur ALHAMDULILLAH).

1) aku rasa dihormati..aku masih ingat peristiwa time balik sekolah (dulu aku sekolah menengah agama)..terserempak ngan beberapa orang lelaki tengah melepak kat tepi jalan. Melalak menyanyi lagu ape ntah, aku pon tak pasti..and then bila aku ngan kawan aku lalu depan diorang, diorang terus nyanyi lagu nasyid!!! Terkedu aku dibuatnye..

2) aku rasa dihargai sebagai seorang wanita..nie banyak citer dia..selalu aku dok perhati bila lelaki nak ngurat awek, diorang mesti cakap camnie “hai cik adik, sorang je ke?” ..tp dalam kes aku nie, mostly orang selalu beri SALAM bila terserempak, nak mengurat ke atau ape2 je la tujuan kaum ADAM nak menegur…bab nie aku tak suka sebab tak suka kena ngurat... :(

3) dapat gelaran yang baik2..mana ade wanita yang pakai dedah2 orang panggil dia ustazah. Ade ke? Kalau ade, habaq mai kat aku.

4) Dapat persepsi positif..kan best kalau orang selalu assume kita perkara2 yang baik2 je..soleh or solehah.. kan? Ingat dulu first time jumpa bakal mak mertua..heheh..dia cakap aku menantu solehah..amin,,mudah2an..

5) Dapat elakkan dari diganggu lelaki2 yang berniat tak baik..aku tak tahu nak cakap camne, tapi aku dapat rasa satu “aura” bila bertudung labuh.

6) Dapat elakkan dari buat maksiat..takkan pakai tudung labuh nak pergi clubbing. Ye tak? Tak kan pakai tudung labuh nak pergi tengok konsert artis Korea?

7) Dapat mentarbiah diri..erk, mentarbiah tu binatang ape lak? Mentarbiah tu maknanye mendidik..bila bertudung labuh, secara tak langsung hati pon terdidik nak buat perkara2 baik..takkan pakai tudung labuh tapi pergi dating lak kan? Baik dating ngan suami je nanti.. :)


Itu saje..kalau nak disenarai, mesti panjang berjela nih.

Erk, tak panas ke bertudung labuh? Jawapan aku senang je..

“BIAR PANAS KAT DUNIA, JANGAN PANAS KAT AKHIRAT”


Wassalam…

4 comments:

Pencacai Cerita said...

sebagai lelaki,,aku suka tengok perempuan tudng labuh..sejuk je mate...

anis seri said...

alhamdulillah...syukur..tp nape ek? awak buat la entry psl tu..

cik blink blink said...

ska tengok org pakai tudung labuh...

anis seri said...

kan? saya pon..tenang je hati.. :)