March 12, 2011

kongkongan itu bagus..

credit to antre (deviant art) for this pic

Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Bukak FB pagi tadi dapat idea nak update blog nih. Tq to Kak Izwana..alhamdulillah..

Dulu2 mesti kita terfikir nape mak ayah selalu kongkong, tak bagi keluar ngan kawan2..nak pergi konvoi hari raye ngan kawan2 sekolah pon tak bagi. Ish, geram betul!!!

Kan? Mesti ade yang pernah rasa camtu especially yang perempuan. Rasa macam mak ayah tak adil pon ade. Kalau abang atau adik lelaki tu mak ayah tak marah pon nak keluar. Kadang2 diorang tak mintak izin pon nak keluar umah.

Dulu2 aku pon rasa perasaan tu dan alami perkara yang sama. Tapi bila dah tua nie (erk, tua???!!!) aku memang berterima kasih dan syukur sangat dapat ummi ngan ayah yang menyekat kebebasan hidup aku dulu2..

Terima kasih sebab tak bagi aku keluar umah sesuka hati,,,terima kasih sebab marah bila aku cuba2 nak pakai tudung pendek..terima kasih sebab tak bagi aku tido pas asar..terima kasih sebab tak bagi aku tengok TV..terima kasih sebab tak izinkan aku kawan ngan lelaki..sebut nama kawan lelaki pon ayah dah menjeling marah..terima kasih sebab tak bagi aku dengar lagu2 selain nasyid, terima kasih sebab paksa aku belaja kat sekolah menengah agama..terima kasih ummi sebab paksa aku masak sejak kecik..terima kasih, syukran, xie xie, kansahamnida, arigato gozaimas !!!

Sekarang..

Aku nak pakai tudung pendek pon tak selesa walaupon ummi ngan ayah tak nampak kalau aku tak pakai tudung sekalipon..penah dulu cuba2 nak pakai tudung pendek tapi bertahan kejap je..memang tak selesa langsung..

Aku suka dengar lagu2 nasyid..tenang jiwa..

Nak tido pas asar pon selalu teringat ayah..so, tak jadi tido..

Jauh kat lubuk ati memang tak suka bila didekati lelaki..didikan ayah memang berkesan..

Bila belaja jauh2 nie, ilmu time blaja kat sekolah menengah agama dulu jadi guide..

Bila ummi ngan ayah pergi Mekah aritu, dapat gak aku masak untuk adik2 & abang aku..baru terfikir, kalau tak tahu memasak, mesti dah susah..tak kan nak call ummi kat Mekah lak kan..

Rupa2nya TV tu banyak unsur2 yang negatif..bila aku dah besar, ayah tak sekat aku tengok TV atau movies sebab aku dah boleh fikir baik buruk..

“sekatan bukan satu kongkongan tapi ia membentuk disiplin diri”

Wassalam..

No comments: