June 1, 2011

Nikah kawen


Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Lama dah Cik Anis menyepi..sekarang memang tak sempat nak berblog..Cik Anis tengah praktikal sekarang..bulan Julai nanti baru abis,,insya ALLAH..okey Sejernih Salju kembali hidup dengan topik feveret Cik Anis..topik yang slalu Cik Anis mention kat Sejernih Salju nie..

KAWEN/NIKAH..

Bila cakap pasal nikah kawen nie, berapa ramai yang serius agaknye ek? Nikah kawen bukan sekadar nak melepaskan nafsu seks semata2. Bukan sekadar nak ikot desakan mak ayah yang suruh nikah. Bukan kerana terdesak sebab umur dah makin meningkat. Bukan gak sebab dah tak tahan bila orang sekeliling asyik tanye soalan cepu emas “bila nak kawen?” Bila dah kawen, orang akan tanye “bila nak ade baby?”..Tension kan?

Berapa ramai yang serius? Cari pekerjaan tetap, sediakan rumah dan keperluan2 lain, ilmu agama secukupnya. Berapa ramai? Duit bukan segalanye tapi segalanye perlukan duit. Nak masuk tandas awam pon kne bayar 20 sen walaupon tandas kotor kan?

Cukup2lah dengan keruntuhan rumah tangga orang lain. Sejauh mana kita ambik iktibar? Sejauh mana kita berusaha mengubah masa depan hidup kita? Nikah kawen bukan melibatkan diri kita je. Ada insan yang perlu kita tanggung makan minumnye, bimbing langkahnye dekat dengan ALLAH dan mengajaknye bercinta sampai syurga. Ada amanah yang perlu kita pikul, ade jiwa yang perlu kita bajai dengan IMAN dan TAQWA, ada anak-anak sebagai permata yang perlu kita gilap dan ada penyatuan dua keluarga yang perlu dihargai.

So, seriuslah sebelum terlambat. Persiapkan segalanya sebelum nasi menjadi hangus. Kalau jadi bubur okey lagi kan, leh gak dimakan.

Okey, next issue nak citer pasal K-POP lak..insya ALLAH..

Wassalam..

No comments: