March 2, 2010

MALUNYA!!!


Semalam saya rasa x sihat. Pening sangat kepala nie. Bangun pagi pun rasa x larat. Tapi saya gagahkan juga. Menuntut ilmu tu wajib. Menunaikan amanah sebagai pelajar itu wajib. Alhamdulillah dapat jugak bagi tumpuan masa belajar. Tapi semalam ade satu peristiwa berlaku. Waktu kelas Hubungan Etnik, lecturer tu tanya soalan. Soalan dia macam biasalah, kne berfikir dalam2 baru boleh jawab. Dah la tengah pening. Memang blur. X tahu nak jawab apa. Last2 saya jawab :

“saya x ada jawapan”

Itu je jawapan paling bodoh saya rasa saya pernah jawab kat lecturer sejak jejak kaki ke universiti. Malu betul. Memang rasa sangat2 malu. Sebabnya cuma satu, saya orang paling banyak bagi respon masa forum. So, mesti satu dewan kuliah tu semalam x expect saya x dapat bagi jawapan! Ada beratus2 student dengar saya jawab camtu. Aduyai.. Nasib baik lecturer tu x “fire” saya. Tu pun perkara yang x disangka gak. Selama nie kalau student x dapat jawab pon dia tetap akan tunggu & provoke utk dapatkan jawapan. Rasanya saya tahu kenapa dia x desak saya semalam. Sebabnya biar ALLAH & saya je yang tahu. Nanti kontroversi pulak.

Tu la, selama nie kalau saya ada idea, x pulak dia tanya. Dah memang takdir saya semalam kot. Terima je la kan. Memang dah lama x pening sangat2 macam semalam. Nak jalan pon melayang2 je rasa badan nie. Nie la gara2 x leh tengok darah. Tiap2 bulan macam nie. Memang la dasyat. Bulan lepas x la teruk macam nie. Hu3..

Teringat peristiwa masa upper 6 dulu. Ada la sorang cikgu nie bukak video pasal perempuan bersalin melalui kaedah pembedahan. Lupa pulak apa tujuan dia tayang video tu. Nama cikgu tu pon saya dah lupa. Lepas cikgu tu keluar kelas, cikgu lain pulak masuk. Masa tu saya dah rasa lain macam dah. Lepas cikgu tu bagi salam, kena baca doa. Time tu la saya hampir pengsan. Syukur ade kerusi. So, saya terduduk kat kerusi tu. Kawan saya kat sebelah dah agak gelabah. Dia x tahu saya x boleh tengok darah. Geram pun ada kat cikgu tu. Kenapa la dia tayang video tu. Saya masa tu x tahu yang saya nie x boleh tengok darah. Lepas peristiwa tu, memang baru saya tahu. Hu3..kalau darah tu sikit je x pe la.

Nasib baik kelas abis awl setengah jam. Jam 1.30 petang dah abis. Pas makan terus balik umah. X larat dah nak g lab @ CAIS. Alhmdulillah bahan2 untuk assignment dah cari awal2. Jam 9.16 malam terbangun. Sakit kepala pulak!! Ya ALLAH, assignment nak kena buat. Bulan nie je ada 7 assgnment kena submit. Ujian betul. Sabar je la kan. Semoga esok dah sembuh sakit nie. Dan semoga ALLAH permudahkan segalanya..Amin~~

p/s: yang baju biru tu lecturer saya.

4 comments:

azim_3110 said...

klu takut dgn sesuatu itu atau dgn kata lainnya fobia,antara cara mengatasinya ialah berhadapan selalu dgn apa yg kita takuti itu..
contoh ble tgk video penyembelihan manusia di palestine,sy agak terkejut dan trauma smpai xtido mlm..tp apabila sllu tgk,da rasa xde pape dah...

macam hubungan kite ngn Allah...Klu kite takutkan Allah,cbe berhadapan dgnNya dgn melakukan amal ibadah...itu tandanya kite takut dengan Allah...wallahualam.

anis seri said...

terima kasih ats cdgn & komen..
insya allah sy akn cbe..
tp nk cuba tu pon fobia gak..hu3..

azim_3110 said...

klu camtue cuba la berhadapan dengan cuba dlu...hahahaa

anis seri said...

ha3..ye la ye la..