March 8, 2010

teater oh teater...

Assalamualaikum & salam ukhwah..

27 & 28 februari lepas UNIMAS ade buat pementasan teater Bangsawan Periuk Kera Ajaib (BPKA) kat Experimental Theatre (ET) Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif (FSGK). Dalam sibuk2 tu, sempat jugak saya pergi. Kawan2 ajak. Lagipun memang x pernah tengok teater. Nie UNIMAS buat lak teater bangsawan. Macam best je. Masuk lak percuma. Ada 3 slot diorang buat. Kami pergi slot kedua jam 7.31 malam. Nak tahu ape jadi?

Sampai je kt ET, ade kaunter. Rupa2nya nak masuk kena booking dulu. Terkejut kami time tu. Dalam iklan x mention pun suruh booking. Nie yang geram nie. Iklan punya la canggih siap masuk radio Hot FM lg. Dalam kami terpinga2 tu, tiba2 datang seorang lelaki. Maybe dia yg in charge kot. Dia suruh kami duduk kt kerusi luar ET sementara dia uruskan supaya kami dapat tempat dalam ET. Ade TV besar kt luar ET tu. That mean, sapa2 yang x dapat masuk, bole tengok kat luar. Tapi saya dah nekad time tu. Kalau x dapat masuk, memang nak terus balik je. Alang2 terkilan, baik x dapat terus. Dah la nie first time nak tengok teater, semangat lak berkobar2. Ye la, jauh tau kolej saya kalau nak g ET tu. Dah la jalan kaki. Kat situ terjumpa ngan Francis, my couresemate. Dia cakap “membazir minyak wangi je”..ha3..minyak wangi? Nak g teater ciap pakai minyak wangi tu. Dasyat betul. Dia pon agak terkilan sebab alami kes yang sama macam kami. Aduyai~~

Alhamdulillah last2 dapat gak masuk sebab ada kosong. Dah masuk dalam pon ada masalah lagi. Kerusi yang kami duduk tu ade problem. X tau camne nak explain kat sini. Nak pindah, dah tentu la x bole sebab x booking. Last2 ok la gak kerusi tu. Ada masa2 dia x ok. Memang agak terganggu la nak tengok teater tu. Teater tu dijadualkn mula jam 7.31 malam tapi mula lewat. X tahu sebab apa. Jam 8.15 baru mula.

Overall teater tu best. Jalan citer menarik, pelakon pon best. Bab2 yang x berapa saya nak suka ialah bab time pertukaran babak tu. Baru saya tahu teater akan diselang selikan dengan tarian & lain2 as an entertainment. Bukan x suka tarian. Cuma bagi saya, pakaian mereka malam tu agak terdedah. Saya yang tengok pon rasa malu. Kalau nak bincang dari sudut ISLAM, memang x cukup page nie. Bab tu je la. Yang lain2 saya suka. Ada babak sedih, lucu & macam2 lagi. Jam 9.30 dah abis. Rasa macam x puas je. Pastu dapat la bergambar ngan periuk kera ajaib yang besar tu. Pic nak upload pun x de nie. Sebab ambik gambar guna kamera Laily. Laily busy je memanjang. X berkesempatan nak jumpa dia mintak gambar. hu3. Emm..one more thing, lepas abis persembahan, diorang ade tunjukkan kt skrin di sebalik tabir teater tu dibuat. Masalahnye, audience yang duduk di kiri & kanan pentas memang x nampak skrin tu sebab tirai x terbuka sepenuhnya. Saya pun nampak suku je skrin tu. Nie bukan niat nak menghentam. Cuma harap2 pasnie x kan berlaku hal2 camtu lagi.

Tu la pengalaman tengok teater. Oh, lupa nak mention something. Pementasan teater tu adalah sebahagian drpd proses mengumpul data bagi penyelidikan yang bertajuk “intervensi teknologi dalam pemeliharaan teater bangsawan”. Banyak perkara saya belajar tentang teater malam tu. Macam2 istilah ade. Contohnya program master, extra turn, tasmat & lain2. Menarik rupanya teater ni. Jangan x tahu, saya nie berjiwa seni. Hu3.
Tapi bagi saya, walau ape pon yang kita lakukan, jangan sesekali membelakangkan hukum ALLAH. Saya cakap camnie secara umum & x berniat menyindir mana2 pihak. Takut ade yang salah faham pulak nanti.

Okey, jumpa lagi nanti. Insya allah~~

No comments: