July 6, 2010

Jangan banyak makan !!!


mee kolok..sedap!!!


Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang. Pernah dengar kan ungkapan camtu? Sebenarnye itulah yang diajar dalam ISLAM. ISLAM itu indah. Setiap suruhan dan tegahan pasti ade hikmah yang telah ALLAH aturkan.

Semalam aku dan sahabatku, Sue berpuasa Rejab. Alhamdulillah. Mungkin kerana itu rezeki berlimpah ruah. Kawan2 banyak hantar makanan. Itu pon ade yang terpaksa kami tolak. Takut tak termakan. Dah tanya kawan2 juga. Tapi masing2 dah makan. Jadi tak ada siapa2 nak abiskan makanan tu. Aku dan Sue dah cuba habiskan tapi tak mampu.

Macam2 aku makan semalam. Nasi, mee kolok, kek span dan coklat. Aku memang tak boleh makan bercampur2 macam tu. Syukur Sue tak cirit birit. Risau gak aku pagi tadi sebab dia ade exam Bahasa Jepun petang nie.

"Kesimpulannya, makan kerna Allah bukan makan kerna nafsu or makan kerna nak idop..elakkan pembaziran kerana itu sifat syaitan..tp ble da dapat rezeki rimau, itu x dpt nak wat pape..yg boleh,tnye kwan2 lain klu ad sape yg nak..klu x de sape nak, niatkan je sedekah kat haiwan..sbb bukan de niat pon nak bazir.." Itu kata2 sahabat aku, Hazimi. Thanks sebab bagi pendapat. Semoga ALLAH merahmati kamu.

Jadi, peringatan untuk diriku dan semua, jangan terlebih makan. Sebab ALLAH pon tak suka. Banyak makan akan membuatkan badan jadi lesu dan terasa malas untuk beribadah. Sama2lah kita menjadi hamba-NYA yang bertaqwa.


2 comments:

mEeRa (ミラ) said...

nyam3x...mee kolok. lm x mkn..huhu

anis seri said...

meera, ape lg...blanje la..hu3