May 25, 2010

Result oh result...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Semalam result final exam keluar. Menggigil ada, seram sejuk pun ada. Seperti result2 sebelumnya, keputusan tak jauh beza. Nampaknya ALLAH belum makbulkan doaku. Ataupun usahaku masih kurang? Aku tak sunggguh2 study? Buat assignment tak score? Carry mark rendah? Aku sakitkan hati kawan? Mak ayah? Adik2? Arghhhhhhh!!!!!! Begitu banyak persoaln menerjah ruang mindaku.

Walaupun ada perubahan berbanding result2 yang lepas, itu belum cukup membuat aku puas hati. Kalau dulu pernah fail, banyak dpt C, sekarang dah berjaya kurangkan gred C tu. Alhamdulillah.. Apa lagi bila ingat soalan ayah dulu “berapa pointer? 3.5 ke?”

Wah, terkejut tahap dewa dah. Tak pernah ayah tanya keputusan exam aku. Hal2 pembelajaran aku pun dia x pernah nak ambik tahu. Tiba2 tanya pasal pointer pulak. Kalau ada sakit jantung, mungkin dah lama aku pengsan. Tak pun pergi menyambut seruan ILAHI. Memang sentiasa berusaha setiap sem untuk naikkan pointer dan mengejar Dean List!!!

Ayah, anakmu ini akan berusaha!!! Smoga ALLAH kabulkan impianku untuk membahagiakan ayah dengan result cemerlang. Amin~~

Tak tahu nak digambarkan perasaan yang bertamu di sudut hati masa tengok result tu. Sedih sebab tak dapat seperti yang dihajati. Gembira sebab pointer meningkat. Kecewa sebab belum dapat tunaikan hasrat ayah. Maklumlah, aku la satu2nya anak dia yang berjaya jejak kaki ke menara gading. Aku lah yang mengubah pandangan sinis sedara mara yang tak abis2 menyindir. Macam la keluarga aku nie hina sangat. Apa kalau tak dapat masuk universiti tu, taraf kita lebih hina dari sampah ke? Belajar tinggi2 tapi jauh dari TUHAN, tak guna jugak. Itu la bila manusia berfikir tanpa berlandaskan ISLAM.

Apa pun, harap sebelum grad nanti aku dapat gak Dean List tu. Aku rasa ayah tak la terkilan sangat kalau aku tak dapat Dean List tu. Dia pun tahu aku bukan la pandai sangat. Dulu kat sekolah pun ambik aliran sastera je. Tup2 dapat tawaran universiti nie, blaja pasal sains pulak. Mahunye tak terkeluar otak nie nak fikir istilah2 yang pelik2 tu.

Apa pun, hidup mesti diteruskan. Fighting!!!


No comments: