October 24, 2010

:: Kehidupan ibarat bowling ::



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Ha, macam pelik je tajuk tu kan. Tetiba dapat idea nak menulis pagi2 ni. Alhamdulillah. Sebenarnye tengah belek2 koleksi gambar2 peribadi kat laptop ni. Nampak pulak gambar2 masa main bowling. And then, dapat ilham nak update blog tercinta ni.

Manusia dan bowling ibarat sebuah kehidupan..jika balingan tersasar, terus msuk longkang atau hanye sikit je pin yang jatuh..kalau pon semua pin terjatuh, itu hanye nasib baik..tangan yang menghayun bola tak same dengan mereka yang hanye bersorak di belakang dan sekadar menjadi penonton. Tak sama. Memang tak sama.

Kehidupan kita gak camtu. Mana mungkin kita dapat sesuatu jika tanpa usaha? Memang hayunan (usaha) kita tak sama antara satu sama lain. Ada orang kuat berusaha dan ada yang sekadar melepaskan batuk di tangga (jangan melepaskan batuk di tangga, tak sopan tu).

Pin (sasaran/matlamat) kita juga tak sama. Ada orang matlamat hidup dia nak jadi jutawan, ada yang nak dapat dean list & ada gak yang tak ada matlamat langsung. Sebab tu balingan selalu masuk longkang (terjerumus ke tempat2 yang tak baik etc).

Aku tak la expert main bowling sampai tahap professional boleh mengalahkan Shalin Zulkifli, pemain bowling negara tu. Dari apa yang aku dapat bila main bowling ialah perlunya FOKUS. Kalau tak fokus, memang susah nak dapat score banyak. Asyik2 masuk longkang. Nak dapat “strike” lagi la payah. Hu3. Tu sebab aku selalu je jadi “puteri longkang” bila main bowling tak fokus. Camtu juga dalam hidup kita. Bila tak fokus, target susah nak capai.

Post kali nie aku nak ucap mekasih banyak2 kat cikgu Hamidah & cikgu Siti. Mereka adalah guru2 aku masa sekolah dulu yang mengajar aku erti bermain bowling. Target & senaman. Itu kata2 mereka yang aku tak boleh lupa sampai sekarang.

Bowling bukan sekadar senaman, tapi ia boleh membantu kita untuk stay fokus.

Jumpa lagi. Insya Allah.. wassalam.

p/s: alamak, tetiba teringin nak main bowling. Anyone?

No comments: